Historie D
1. Identitet og formål
1.1 Identitet
Historie er et kundskabsfag, som beskæftiger sig med begivenheder, udviklingslinjer og sammenhænge i Danmarks historie. Hvor det er relevant, inddrages et lokalt, et europæisk og/eller et globalt perspektiv.
1.2 Formål
Formålet med undervisningen er, at kursisten får kendskab til det danske samfunds- og kulturliv og den udvikling, der har formet samfundet. Det er centralt, at kursisten opnår viden om, hvordan mennesker har levet sammen, og lærer at tolke spor, den historiske proces har efterladt. Undervisningen skal styrke kursistens mulighed for og interesse i at anvende historisk viden som baggrund for at forstå nutidens samfund.
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1 Faglige mål
Målet med undervisningen er, at kursisten:
a) kan redegøre for væsentlige udviklingslinjer og centrale begivenheder og institutioner i Danmarks historie
b) kan demonstrere kronologisk overblik
c) opnår kendskab til samspillet mellem natur, individ og samfund i en historisk sammenhæng
d) kan forholde sig kritisk og nuanceret til en historisk fremstilling
e) kan anvende historisk viden i nutidsperspektiv
f) kan skabe sig overblik over et stof, strukturere og formidle det på en sammenhængende måde.
2.2 Kernestof
Kernestoffet er dansk historie:
a) Kronologisk overblik
b) Kontinuitet og brud
c) Samfundsstruktur og styreform
d) Livsvilkår i samspil med kultur og natur
e) Kulturarv og identitet
f) Lokalt, europæisk og globalt perspektiv
g) Den lille historie i den store
4.2 Prøve
Der afholdes en mundtlig prøve.
Mod slutningen af uddannelsestiden vælger eksaminanden et tidsafsnit eller et emne, som tager udgangspunkt i stof, der er arbejdet med i undervisningen. Finder læreren tidsafsnittet eller emnet egnet, udleveres i tilknytning hertil et ukendt materiale, som kan være et billede, et kort, en genstand eller en kort tekst. Eksaminanden udarbejder uden for uddannelsestiden et skriftligt oplæg om emnet. Det skriftlige oplæg, som indeholder problemstillinger, disposition og litteratur udgør sammen med det udleverede materiale eksaminationsgrundlaget, der afleveres til lærer og censor forud for prøven.
Eksaminanden holder på basis af det skriftlige oplæg et mundtligt oplæg på højst 1/3 af eksaminationstiden. Herefter former eksaminationen sig som en faglig samtale om de problemstillinger, eksaminanden har udpeget. Eksaminationstiden er 25 minutter. Der gives eksaminanden 25 minutters forberedelse til at klargøre materiale, herunder det skriftlige oplæg, kort, billeder, tavle eller andet.
Eksempel på en disposition:
Disposition
Frivillig under besættelsen
Problemstilling
- Hvor mange frivillige deltog aktivt under krigen?
- Hvem meldte sig frivilligt til enten modstandsbevægelsen eller til tysk tjeneste?
- Hvem kæmpede de frivillige for eller imod? Og hvorfor?
• Indledning: Om at gribe til våben
• Aktiv under tysk fane. Begrundelse
- SS-Panzergrenadier-Regiment 24 ”Danmark”
- Birkedalgruppen
• Aktiv i modstandsbevægelsen. Begrundelse
- BOPA
- Holger Danske.
Litteratur
http://www.bopa.info/index.html
http://ditt.almanet.dk/index.html
http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Bes%C3%A6ttelsen
Gode links til litteratur:
Historiefaget.dk kan benyttes med Uni-login (den kode I bruger, når i logger på computeren). På Historiefaget kan du finde artikler om det meste, også om verdenshistorie
Danmarkshistorien.dk er lavet af Århus Universitet. Her er mange gode artikler og mange oprindelige kilder som breve og love
Gennemgang af, hvordan Jøderne er kommet til Danmark og
hvordan den danske befolkning redder de danske og flere tyske jøder.
Side om besættelsestiden. Lavet af besættelsesmuseet
http://www.hsb.dk/
Museum Sønderjyllands side om Slaget ved Dybbøl
http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/museerne/dybbol-banke/10-Krigen-1864.html
Museum Sønderjyllands side om Slaget ved Dybbøl
http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/museerne/dybbol-banke/10-Krigen-1864.html
En side, lavet af en privat mand, men han er meget grundig og har mange detaljer med.
http://www.aerenlund.dk/idag/index.asp
Ingen kommentarer:
Send en kommentar